ul. Świeradowska 75, 50-559 Wrocław

Czym jest porzucony koszyk? Tajniki sklepu online

Czym jest porzucony koszyk? Tajniki sklepu online

Czym jest porzucony koszyk? Tajniki sklepu online

Plan Marketingowy w firmie

Czym jest porzucony koszyk? Tajniki sklepu online

Porzucony koszyk to pojęcie funkcjonujące w świecie sklepów online. Oznacza on tyle, że użytkownik wrzucił jakiś produkt do swojego koszyka. Nie zrealizował jednak zakupu. Tak naprawdę informacja o ilości porzuconych koszyków może być ważna dla firmy i pokazywać zachowania potencjalnych klientów.

Jak zapewne możecie się domyślić, patrząc choćby na własne zachowania w Internecie. Porzucenie koszyków nie jest niczym nadzwyczajnym. Dzieje się to  w każdym sklepie internetowym. Nie istnieje sklep, który nie miałby porzuconych koszyków a każdy, kto do niego wchodzi, realizuje swój zakup. Często porzucone koszyki mają przewagę nad tymi zrealizowanymi.

Jakie są powody porzucenia koszyków przez użytkowników?

Skoro jest to nagminne, warto odpowiedzieć sobie na pytanie dlaczego użytkownik porzuca koszyk, skoro poświecił czas na jego skompletowanie.

  • konkurencja — nie ma co ukrywać, że konkurencja nie śpi. Świat Internetu jest tak wielki, że wybór nie jest niczym skomplikowanym. Jeżeli użytkownik znajdzie taki sam lub podobny produkt w niższej cenie, sięgnie właśnie po niego. Oczywiście nie jest to sytuacja zero-jedynkowa. W dzisiejszych czasach wiele osób woli zapłacić i kupić u zaufanego sprzedawcy lub w sklepie, który nie sprawia żadnych kłopotów i proces zakupowy jest po prostu łatwy.
  • skomplikowana droga i proces płatności — budując sklep internetowy trzeba zwrócić szczególną uwagę na to jak łatwa w odbiorze będzie nasza strona i czy proces samego zakupu nie będzie zbyt długi i frustrujący. Należy maksymalnie upraszczać wszystkie procedury, bo realne przełożenie na klientów. Podobnie w kwestii płatności. Dziś ludzie bardzo chętnie płacą blikiem i brak możliwości tego typu płatności może zniechęcić do zakupu, dotyczy to również coraz nowszych metod jak PayPo i inne.
  • brak zaufania – zaufanie jest filarem dobrze prosperującej firmy. Jest szczególnie ważne właśnie w sprzedaży internetowej, bo tu nie możemy nadrobić uśmiechniętym i miłym sprzedawcą. Budować zaufanie wśród klientów sklepu online możemy między innymi przez social media, szybką wysyłkę, certyfikaty jakości. Zadbajcie również o opinie — możecie wysłać mailing z prośbą o wydanie opinii po zakupie lub wymyślić inny sposób na ich zdobycie
  • droga wysyłka — darmowa wysyłka jest zawsze dobrym pomysłem. O ile taka możliwość się opłaca firmie, to jest świetnie. Może się oczywiście zdarzyć, że firmy nie stać na darmowe wysyłki i wtedy warto zadbać o inną formę zaopiekowania się klientem może to być wysyłka w 24 h.

Dlaczego te informacje są dla nas ważne?

Przede wszystkim dlatego, że kiedy wiemy, co jest nie tak i dlaczego klienci nie dokonują ostatecznie zakupu. Jesteśmy w stanie nad tym popracować. Wyobraźcie sobie sami, że próbujecie kupić bluzkę w sklepie internetowym i przez przypadek wybraliście zły rozmiar. Chcecie edytować rozmiar, ale system Wam to uniemożliwia. Frustracja rośnie, ale po 5 min udaje wam się zmienić rozmiar bluzki. Idziecie dalej i widzicie, że jest tylko jedna opcja wysyłki, a na dodatek kosztuje 25 zł. Nawet jeżeli uda wam się przełknąć te dwie rzeczy, to sklep umożliwia jedynie przelew tradycyjny, co automatycznie wydłuża czas dostawy. W końcu przelew musi być zaksięgowany, aby móc podjąć kroki do wysyłki. Jesteśmy przekonani, że większość użytkowników zrezygnowałaby z zakupu. Dla odmiany sytuacja, w której użytkownik w chodzi na stronę, w łatwy sposób znajduje bluzkę w katalogach bluzkę, która mu się podoba. Płynnie przechodzi do koszyka, zmienia jednym kliknięciem rozmiar, przechodzi dalej i płaci blikiem z myślą, że bluzka będzie w paczkomacie za dwa dni.

Brzmi dużo lepiej, prawda?

Porzucony Koszyk to nie stracony klient

Kiedy widzimy, że współczynnik porzuconych koszyków jest spory w naszej firmie, to powinniśmy wdrożyć pewne działania i narzędzia, które umożliwią nam zminimalizowanie tego stanu rzeczy. Rynek umożliwia pozyskanie narzędzi monitorującym porzucanie koszyków i reagujących w odpowiedni sposób. Może to być przypomnienie o tym, że w naszym koszyku znajdują się produkty. Mogą to być informacje o rabatach, czy darmowej wysyłce, czy na przykład chat z pracownikiem firmy.

Video button