Najczęściej pracownicy swoje obowiązki związane z zatrudnieniem realizują w wyznaczonym miejscu pracy oraz w wyznaczonym czasie. Czy zatem pracodawca może prowadzić listę obecności swoich pracowników w pracy?

Obecność w pracy – prawo polskie

Polskie prawo zakłada, że umowa zawarta między pracownikiem a pracodawcą obliguje pracownika do wykonywania pracy w miejscu wcześniej ustalonym. Nie musi być to budynek pracy. Ze względu na charakter pracy, może ona być zdalna lub w dużej mierze oparta na delegacjach. Jeżeli jednak pracownik nie zjawi się w miejscu pracy, jednocześnie nie uzasadniając swojej nieobecności, może zostać zwolniony dyscyplinarnie.

Uwaga! Pracodawca nie może zwolnić dyscyplinarnie pracownika, którego nieobecność była w pełni uzasadniona.

Sprawdzanie obecności pracowników w pracy

Wiemy już, że pojawienie się w miejscu pracy jest podstawowym obowiązkiem pracownika, jednak prawo nie reguluje tego, jak sprawdzać tę obecność. O formie decyduje sam pracodawca. Często zdarza się tak, że pracodawca ma zaufanie do pracowników. Nie ma wtedy potrzeby weryfikowania czasu spędzonego przez pracowników w miejscu pracy, jednak ważne, aby pamiętać, że może to robić.

W jaki sposób pracodawca może weryfikować godziny pracy pracowników?

  • osobiste zapewnienie o obecności;
  • lista, na którą pracownicy wpisują się po przyjściu do pracy;
  • elektroniczne czytniki na kartę, którą pracownicy odbijają po przyjściu imprezę wyjściem;

Oczywiście, warto pamiętać, że wszystko, co zostało zapisane, będzie miało większą wartość w przypadku konfliktów, dlatego zawsze polecamy wybrać jedną dwóch ostatnich opcji.

Uwaga! Tak jak wspomnieliśmy wyżej, to pracodawca jako jedyny ma możliwość wyboru formy zapisywania obecności. Pracownik nie ma na to wpływu i musi się dostosować do formuły pracującej w firmie.

Warto pamiętać, że lista obecności nie jest równoznaczna z ewidencją czasu pracy i w odróżnieniu od tej drugiej, nie jest obowiązkowa.

Video button