Ciągła rotacją w zespole może oznaczać, że w firmie pojawiają się pewne braki. Oczywiście, szczególnie w dużych firmach, rotacja jest nieodłącznym elementem funkcjonowania przedsiębiorstwa, dlatego nie zawsze ma być niepokojąca. Zawsze warto się jednak przyjrzeć powodom i częstych rotacji.

Na wstępie warto zaznaczyć jeszcze, że wysoki wskaźnik rotacji w przedsiębiorstwie oznacza zwykle zwiększone koszty dla firmy oraz czas poświęcony na wdrożenie nowych pracowników. Nie ma wątpliwości, że stali pracownicy, którzy są zadowoleni ze swojego stanowiska i wynagrodzenia, a także atmosfery w pracy, będą znacznie bardziej efektywni niż Ci reprezentujący ich przeciwieństwo. 

Rotacja – wskaźnik 

Być może to nie statystyki są to kluczowe, jednak warto wiedzieć jaki wskaźnik rotacji odbywa się w Waszej firmie.

W celu obliczenia takiego wskaźnika należy podzielić liczbę byłych pracowników w danym roku przez liczbę wszystkich obecnie pracujących pracowników. Ten wynik należy pomnożyć razy sto. W tym momencie uzyskamy wskaźnik rotacji w firmie (procentowy). To o czym należy również pamiętać, to fakt, że ludzie odchodzą z firm z różnych powodów. Może to być emerytura, może to być zakończony staż…

Rotacja – rodzaje: 

Dobrowolna — pracownik sam odchodzi z firmy.

Wymuszona — pracodawca zwalnia pracownika.

Możliwa do uniknięcia — wynikające z czynnika, na który pracodawca ma wpływ. 

Niemożliwa do uniknięcia — wynikająca z czynnika, na który pracodawca nie ma wpływu.

Pożądana — efekt odejścia pracownika ma okazać się dobry dla firmy. 

Niepożądana — efekt odejścia pracownika ma nie być dobrym wyjściem dla firmy. 

Jakie są najczęstsze przyczyny rotacji pracowników? 

  • brak systemu motywacyjnego 
  • niesprzyjająca atmosfera
  • mobbing
  • stres związany z obowiązkami 
  • zbyt duży zakres obowiązków
  • dyskryminacja 
  • brak komunikacji 

Jak poradzić sobie z wysokim wskaźnikiem rotacji w firmie? 

Przede wszystkim każdy przedsiębiorca, który ma zamiar walczyć z wysokim wskaźnikiem rotacji w swojej firmie, będzie musiał zadać sobie pytanie, skąd tak wysoki wskaźnik? Kiedy już znajdziemy odpowiedź na to pytanie, będziemy mogli zacząć przeciwdziałać. W tym celu warto porozmawiać z pracownikami, dowiedzieć się, jakie były powody zwolnienia byłych pracowników i zapytać obecnych pracowników, czego oczekiwaliby od szefostwa. Dzięki temu możemy się dowiedzieć, że nasi pracownicy nie czuję się wystarczająco docenieni, potrzebują podwyżki, innej formy zatrudnienia itp. 

Tak jak wspominaliśmy wyżej, bez wątpliwości, można powiedzieć, że stali i zaangażowanie pracownicy to siła napędową każdego biznesu. Warto zatem zrobić wszystko, aby takich pracowników zachować przy sobie.

Video button